alvalia.ro

Ai pofte? Regleaza nivelul de Leptina!

Ai tinut vreodată diete si nu au fost eficiente?
Ai greutate excesiva?
Simti nevoia de cate o gustare, mai ales in timpul noptii?

Toate acestea indica probleme cu nivelul de leptina. Leptina este hormonul sef în organism, care controleaza toti ceilalti hormoni, precum si senzatia de foame sau satietate. Leptina este secretata in tesutul adipos (grăsime) la comanda hipotalamusului, astfel încât cu cat o persoana este mai grasa, cu atat va avea niveluri mai ridicate de leptina.

Leptina este hormonul de veghe care monitorizeaza metabolismul grasimilor, mentine echilibrul energetic in corp si regleaza senzatia de foame prin:

– contracararea efectelor stimulentilor de hranire (neuropeptide Y, secretate de hipotalamus si anumite celule intestinale si anandamide)
– stimularea productiei de a-MSH , un inhibitor al apetitului

De asemenea, este direct legată de nivelul de insulina. Multi oameni sunt astazi rezistenti la leptina din cauza stilului de viata modern si au diferite probleme de sănătate ca: hipertensiune arteriala, obezitate, boli de inima, accidente vasculare cerebrale, diabet.

Nivelurile ridicate de leptina si rezistenta la leptina cauzeaza de asemenea accelerarea procesului de imbatrinire. Daca tratamentele impotriva obezitatii sau a altor probleme de sanatate ca cele de mai sus nu dau rezultate, cel mai probabil cauza este rezistenta la Leptina.

Prin urmare pentru a va imbunatati starea de sanatate este necesar sa normalizati nivelul Leptinei. Rezistenta la leptina implica sistemul endocrin si tratamentul cere mai mult decat restrictii simple de calorii sau exercitii de vointa pentru a urma o anume dieta.

Spirala descendentă

Leptina este un hormon de satietate produs de celulele adipoase, astfel încât pare logic ca cei cu mai multe celule de grasime sa produca mai multa Leptina si ca, mancand mai putin, greutatea sa se normalizeze si productia de leptina de asemenea. Si totusi nu se intampla asa, din cauza ca este vorba de un dezechilibru endocrin si nu de o problema de metabolism.

Rezistenta la Leptina este resimtita ca foame de catre organism asa incat sunt activate mai multe mecanisme care provoaca o crestere a depozitelor de grasime. Ca urmare se stimuleaza formarea de T3 inversă, care blochează efectele hormonilor tiroidieni asupra metabolismului si oricat ar manca o persoana care sufera de aceasta dereglare, mult sau putin, organismul va avea permanent senzatia de foame si isi va face depozite.

Factori de risc

Ca toate problemele hormonale, rezistenta la Leptina nu are o cauza singulara, există mai multi factori care pot avea un impact negativ asupra nivelurilor leptinei:

Consumul de fructoza ( în special sub forma de siropuri, ca cel de porumb )
Nivelurile ridicate de stres
Consumul EXCESIV de carbohidrati simpli (zahar, miere, fructe, sucuri)
Lipsa de somn
Niveluri mari de insulină ( cerc vicios aici )
Supraalimentarea
Exercitii fizice in exces, mai ales în cazul în care hormonii sunt deja dereglati
Consumul de cereale si lecitină

Cum se trateaza rezistenta la Leptina

Pe scurt , factorii (ne-negociabili!), care ajuta la îmbunătătirea răspunsului la leptină sunt :

1. Consumul redus de amidon simplu, alimente rafinate, zaharuri si fructoza
2. Consumul unei cantitati mai mari de proteine si grăsimi sănătoase (SATURATE) dimineata, imediat dupa trezire. Aceasta induce senzatia de satietate si oferă organismului materialul pentru a echilibra productia hormoni. Spre exemplu, 2-3 ouă, legume, ulei de nucă de cocos .
3. Culcarea cel tarziu la ora 10 si imbunatatirea somnului!
4. Exercitii zilnice de respiratie in aer curat, plimbarea cu picioarele desculte pe pamant, expunerea la soare a unei suprafete de piele cat mai mari
5. FARA GUSTARI INTRE MESE! Mancatul frecvent da de lucru ficatului si hormonilor fara sa lase pauze. Distanta intre mese trebuie sa fie de cel putin 4 ore si la fel fata de ora de culcare (deci ultima masa la 6). Exceptie fac ceaiurile de plante sau apa.
6. FARA exercitii fizice dificile. Nu va fi decat un stres suplimentar asupra corpului. Corpul trebuie sa aiba ragazul de a se vindeca. Exceptie fac mersul pe jos, înotul si ridicatul de greutati. Ridicarea de greutăti stimuleaza activitatea hormonala. Miscarea este indicat sa se faca în cursul serii.
7. Eliminarea toxinelor: alimente procesate, deodorante si sapunuri, apa din sticle de plastic etc.
8. Consumul de alimente cu continut bogat in Omega 3 (seminte de chia, in, nuci, spirulina, fasole ) si mai putin Omega 6 (uleiuri vegetale, carne, cereale)

Sursa: wellnessmama.com

Tags: , , , , , , , ,

Comments are closed.